Juridische zaken (JZ) bewaakt structureel de juridische kwaliteit van gemeentelijke diensten en producten. JZ is in dat kader adviseur voor de teams (tweedelijns advisering), het college, de burgemeester, de directie en de griffie. Daarnaast heeft JZ specifieke taken zoals:
- secretariaat van de commissie bezwaarschriften;
- klachtencoördinatie;
- behandelen verzoeken in het kader van de Wet open overheid (Woo) en de Wet hergebruik overheidsinformatie (Who);
- Actualiseren mandaatregeling en mandaatoverzicht;
- opstellen algemeen privacybeleid en adviseren op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming en Wet politiegegevens. En het uitvoeren van privacybeleid.
Kaderstellende beleidsnota’s
- Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften De Fryske Marren;
- Klachtenregeling De Fryske Marren.
Wat willen wij bereiken?
Wij willen een goede juridische kwaliteit van de gemeentelijke producten realiseren.
Wat willen we ervoor doen?
- Zicht hebben op wat er speelt:
In het kader van juridische kwaliteitszorg willen wij zicht hebben op wat er speelt in de organisatie en meedenken in oplossingen. Dit doen wij onder andere via de commissie bezwaarschriften en via het juridisch consulentschap, waarmee we veel informatie krijgen over wat er speelt in de organisatie.
- Gebruik maken van legal audit:
Wij willen, als daar aanleiding toe is, periodiek ook een zogenaamde legal audit (in de vorm van een afstudeeronderzoek) laten doen naar een bepaald juridisch onderwerp in de organisatie.
Trends en ontwikkelingen
- Privacy beheer.
- Er wordt een AI pilot uitgevoerd naar het opstellen van verslagen op basis van audio-opnames van de
bezwaarschriftencommissie.
- De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) treedt per 1 januari 2026 in werking. Daardoor kunnen bezwaarschriften digitaal worden ingediend.
