1.1 Een toegankelijk bestuur
Er is behoefte aan een andere wijze van samenwerken tussen de gemeenteraad, het college en de gemeentelijke organisatie en in de omgang met onze inwoners en ondernemers. We willen daar stappen in blijven zetten.
Bestuurlijke vernieuwing
Voor realisatie van deze doelstelling is een transparante en open communicatie een belangrijke voorwaarde. In diverse overlegstructuren is permanent aandacht voor de onderlinge samenwerking tussen raad en college.
Doorontwikkeling organisatie
Om een slagvaardige gemeente te blijven, moeten we continu meebewegen met maatschappelijke en bestuurlijke veranderingen. Tegelijkertijd verandert het werk van gemeenten ingrijpend:
- de arbeidsmarkt blijft krap, waardoor we kritisch moeten kijken naar wat we zelf doen, wat we samen doen en wat we aan de samenleving overlaten;
- de opkomst van kunstmatige intelligentie en datagedreven werken stelt nieuwe eisen aan vaardigheden, systemen en besluitvorming;
- vertrouwen in de overheid staat onder druk. Bestuurlijke sensitiviteit en advisering zijn essentieel om politiek-bestuurlijke en maatschappelijke opgaven goed te verbinden;
- bovenstaande ontwikkelingen maken dat het nodig is om te investeren in HR middelen voor een toekomstbestendig organisatie. Uitbreiding van de HR capaciteit is hier onderdeel van;
- de raad heeft middelen beschikbaar gesteld voor de centrale huisvesting in Joure. In 2025 is de aanbouw gerealiseerd, zodat de ambtenaren vanaf 2026 in één gebouw werken. Dit bevordert de samenwerking. Ook de raadszaal en de bestuursvleugel zijn in de verbouw meegenomen.
Inwonersparticipatie in de gemeentelijke democratie
Doorontwikkeling inwoners- en overheidsparticipatie
De doorontwikkeling van inwoners- en overheidsparticipatie blijft actueel. We blijven investeren in het verbeteren van de kwaliteit en toegankelijkheid van participatieprocessen. Daarbij ontwikkelen we een toolbox die het voor externen eenvoudiger maakt om participatie op een toegankelijke manier vorm te geven voor onze inwoners. Deze toolbox bevat praktische hulpmiddelen en richtlijnen waarmee inwoners actief kunnen deelnemen aan besluitvormingsprocessen.
Daarnaast zetten we vervolgstappen in de doorontwikkeling van Wikselwurk. Daarbij benutten we de geleerde lessen uit eerdere trajecten om scherper te sturen op wat werkt, en waar verbetering nodig is. Onze medewerkers krijgen eventueel aanvullende training en handvatten om participatie effectiever en gerichter in te zetten, passend bij de context en het doel van het proces.
We signaleren daarnaast een groeiende behoefte aan professionele gespreksleiding bij uiteenlopende bijeenkomsten en (complexe) projecten. Die vraag onderstreept het belang van een zorgvuldige en begeleide dialoog. Daarom worden meerdere medewerkers getraind als gespreksleider. Ook groeit de behoefte aan een rol die verder gaat dan gespreksleiding en meer vraagt om de inzet van een dagvoorzitter – iemand die structuur en richting geeft, verbinding legt en zorgt voor een constructieve dynamiek. Hier spelen we actief op in.
Jongerenparticipatie vraagt om een andere aanpak
In 2026 gaan we verder met de uitvoering van het jongerenparticipatiebeleid. Dit vindt plaats in samenwerking met de raadswerkgroep jeugd. De raadswerkgroep jeugd heeft als doel jongeren actief bij de lokale politiek te betrekken, samen met scholen en maatschappelijke organisaties. Eén van de aandachtspunten daarbij is om de rol van jongeren in het meepraat- en meebeslisproces bij gemeentelijke thema’s te verbeteren. Dit gebeurt door het organiseren van projectdagen voor jongeren van het voortgezet onderwijs. Leerlingen van basisscholen brengen een klassenbezoek aan de gemeenteraad.
1.2 Communicatie
In 2026 optimaliseren we onze informatievoorziening naar inwoners. We zorgen ervoor dat de informatie op onze website www.defryskemarren.nl actueel is en past bij de behoeftes van onze websitebezoekers. Dit doen we door onze website dynamischer in te richten en op basis van data (zoals zoekmachinetermen) bij te sturen. Ook zorgen we ervoor dat onze website aan de landelijke wet- en regelgeving voldoet op het gebied van veiligheid en digitale toegankelijkheid.
We kiezen in onze communicatie voor teksten en beelden die passen bij de identiteit van onze gemeente. Dit doen we aan de hand van de drie pijlers (sichtber, werkenber en minsklik) van onze communicatiestrategie ‘Us gesicht’. Door in inhoud en toon te communiceren op een manier die bij De Fryske Marren past, creëren we meer (ver)binding met iedereen die betrokken is bij onze gemeente.
1.3 Openbare orde en veiligheid
Informatieveiligheid
Cyberbeveiliging en nieuwe wetgeving
De Europese NIS2-richtlijn is inmiddels omgezet in nationale wetgeving: de Cyberbeveiligingswet (Cbw). Deze wet stelt aan gemeenten en andere vitale organisaties hogere eisen om hun digitale weerbaarheid te versterken.
Waar eerdere wetgeving vooral gericht was op organisatorische beheersmaatregelen, stelt de Cyberbeveiligingswet zwaardere eisen op het gebied van risicomanagement, incidentrespons, rapportageverplichtingen en toezicht.
Voor onze organisatie betekent dit dat we aanvullende maatregelen moeten nemen om te voldoen aan de nieuwe verplichtingen. De implementatie van deze wet vraagt in 2026 om extra inzet van personeel en middelen, zowel op strategisch als operationeel niveau. Daarbij zoeken we nadrukkelijk aansluiting bij landelijke initiatieven en samenwerkingen binnen de gemeentelijke sector, zoals GGI-Veilig en samenwerkingen via de VNG.
