4.1 Leerlingenvervoer
Leerlingenvervoer
Doelstelling: | |||||||||||||||||||||||||
Leerlingenvervoer maakt het voor kinderen met een beperking of vanuit geloofsovertuiging mogelijk om naar de dichtstbijzijnde toegankelijke school te gaan. | |||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Het vervoer sluit aan op individuele onderwijsbehoefte en mogelijkheden van leerlingen. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Wij zorgen voor een individuele beoordeling van iedere aanvraag, waarbij wordt gekeken naar onderwijsbehoeften, fysieke en cognitieve mogelijkheden vanuit de leerling en praktische haalbaarheid van vervoer conform de verordening en de beleidsregels leerlingenvervoer. | ||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Wij werken samen met scholen en ouders voor input over de praktische ondersteuningsbehoefte en reisvaardigheid. | ||||||||||||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Zelfredzaamheid wordt waar mogelijk gestimuleerd. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Bij iedere aanvraag en herindicatie van leerlingen ouder dan 11 jaar kijken wij expliciet of de leerling (deels) zelfstandig kan reizen (te voet, met fiets of OV). | ||||||||||||||||||||||||
• | In samenwerking met ouders en scholen richten wij een persoonlijk vervoersontwikkelingsplan in richting zelfstandiger vervoer. | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij zetten een tijdelijke begeleiding of maatschappelijke ondersteuning (bijvoorbeeld een buddy, OV-coach of leerlingbegeleider) in. | ||||||||||||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Het vervoer wordt duurzaam georganiseerd, met inzet van milieuvriendelijke vervoersmiddelen en optimalisatie van routes. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Wij zorgen voor monitoring van milieuprestaties zoals contractueel vastgelegd | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij zorgen voor centralisatie van opstapplaatsen zoals contractueel vastgelegd. | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij zorgen voor periodiek contractbeheer en prestatieafspraken met de vervoerder. | ||||||||||||||||||||||||
4.2 Voorzieningen
Voorzieningen
Doelstelling: | |||||||||||||||||||||||||
Vitale dorpsgemeenschappen, waar inwoners naar elkaar omkijken en initiatieven nemen om de leefbaarheid in stand te houden dan wel te verbeteren. | |||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
De maatschappelijke accommodaties worden ingezet bij de uitvoering van ons sociaal beleid, bijvoorbeeld bij de bestrijding van eenzaamheid en de bevordering van sociale cohesie. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Onze dorpencoördinatoren blijven projecten stimuleren die de leefbaarheid bevorderen. Financiële ondersteuning gebeurt vanuit het kernenbudget en de nieuwe subsidieregeling Activiteiten Dorps- en Buurthuizen | ||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Wij geven meer bekendheid aan inwonersinitiatieven en hebben intensief contact met plaatselijke belangen en de dorpshuizen | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij realiseren het Brûsplak Joure binnen de Brede School Joure zuid. | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij actualiseren het maatschappelijk accommodatiebeleid. | ||||||||||||||||||||||||
Kunst en Cultuur
Doelstelling: | |||||||||||||||||||||||||
Het herstellen en versterken van het brede culturele veld in De Fryske Marren, om zo de sector te laten floreren. | |||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Een florerend cultureel leven in De Fryske Marren. Dat is onder andere terug te zien in een grote hoeveelheid culturele activiteiten gemeentebreed. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Wij voeren het beleidsplan ‘Kunst Stroomt!.’, waaronder het jaarlijkse uitfestival en het talentontwikkelingsprogramma Uitblinkers, uit. | ||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bibliotheken
Doelstelling: | |||||||||||||||||||||||||
Iedere inwoner van De Fryske Marren heeft toegang tot de bibliotheek, zodat inwoners kunnen participeren en zich kunnen ontwikkelen. | |||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
De bibliotheek zet in op leesplezier en het opdoen van lees- en taalvaardigheden van jongs af aan. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Wij stemmen de uitvoering van het nieuwe beleidsplan af met Bibliotheken Mar en Fean. | ||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | De bibliotheek faciliteert het opdoen van digitale vaardigheden voor zowel jongeren als volwassenen. | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij implementeren de consequenties van de geplande wetswijziging, zodra deze bekend zijn. | ||||||||||||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Inwoners zijn digitaal weerbaar en gezond. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Wij focussen ons in de uitvoering van beleidsplan Mear as boeken op digitale weerbaarheid via cursussen, en informatieavonden voor inwoners om hen te ondersteunen veilig om te gaan met diverse e-services. | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij voeren de Regeling Informatiepunt Digitale Overheid uit. | ||||||||||||||||||||||||
Sport
Doelstelling: | |||||||||||||||||||||||||
Sporten en bewegen maken we zo leuk en toegankelijk mogelijk. Daarnaast versterken we de sport- en beweegsector. | |||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Inwoners sporten en bewegen meer en vaker. Hierdoor worden de positieve effecten groter. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Wij focussen ons met de uitvoering van de beleidsnotitie “Scoren door Samenspel” op de positionering van het sport- en beweegloket, het stimuleren van beweging met daarbij specifieke aandacht voor de kinderen en inwoners met een beperking. | ||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Inclusie
Doelstelling: | |||||||||||||||||||||||||
Meedoen aan de samenleving, ongeacht wie iemand is, met welke achtergrond en vanuit elke leef- en woonsituatie. | |||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Er is een Lokale Inclusie Agenda. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Organisatie van bijeenkomsten door de werkgroep De Fryske Marren Inclusief Toegankelijk (FIT), gericht op de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor mensen met een beperking. | ||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | In 2026 zetten wij naast fysieke toegankelijkheid, in op meer thema's rondom inclusie, zoals begrijpelijke dienstverlening, het Regenboogbeleid en communicatie rondom inclusie. | ||||||||||||||||||||||||
• | Continuering van de klankbordgroep inclusie, die meedenkt over het inclusiebeleid en de uitvoering. | ||||||||||||||||||||||||
• | Aanjager inclusie blijft zorgen voor de uitvoer van de acties rondom inclusie. | ||||||||||||||||||||||||
4.3 Onderwijs
Onderwijs
Doelstelling: | |||||||||||||||||||||||||
Een toekomstbestendig, aantrekkelijk en een kwalitatief goed onderwijsaanbod, passend voor elke leerling. | |||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Alle peuters en kleuters krijgen dezelfde (basis) kansen in het onderwijs. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Wij verbeteren de kwaliteit en het bereik van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) door de volgende | ||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Alle leerlingen gaan met een diploma van school | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Wij begeleiden leerlingen bij het maken van de juiste studie- en beroepskeuze met behulp van het programma 3O (alle VO leerlingen) en On Stage (specifiek VMBO leerlingen). Wij zetten hiervoor onder andere de beschikbare middelen vanuit de Regiodeal in. | ||||||||||||||||||||||||
• | Onze leerplicht-consulenten zetten intensief in op preventie en begeleiding van leerlingen die thuiszitten of dreigen thuis te komen zitten. | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij werken op regionaal niveau samen met de gemeente Súdwest-Fryslân en de gemeenten in regio De Friese Wouden op het gebied van (dreigende) thuiszitters. Wij hebben regelmatig overleg met de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs om te komen tot de meest passende ondersteuning voor elke leerling. | ||||||||||||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Leerlingen krijgen zoveel mogelijk een passend onderwijsaanbod, zo nodig met ondersteuning. Dit geldt ook voor leerlingen van niet-Nederlandse komaf. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Wij werken samen met de schoolbesturen aan een visie op onderwijs voor niet-Nederlandse leerlingen. Daarin zetten wij onder meer in op een goede spreiding van voorzieningen (ook na de sluiting van het azc in Balk), kennisdeling en een goede doorstroming van niet-Nederlandse leerlingen van de azc-school of de ISK (Internationale Schakelklas) naar het reguliere basis- of voortgezet onderwijs. | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij werken in de LEA (Lokale Educatieve Agenda) aan een verbetering van de doorgaande lijn kinderopvang-basisonderwijs-voortgezet onderwijs-vervolgonderwijs. | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij zetten in op een verdere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Daartoe participeren wij samen met gemeente Súdwest-Fryslân in een aantal pilots op het gebied van collectieve zorg op speciaal basisonderwijs. Ook wordt provinciaal onderzocht welke mogelijkheden er zijn voor collectieve ondersteuning op het reguliere onderwijs. | ||||||||||||||||||||||||
• | Wij financieren jongerenwerk op school. | ||||||||||||||||||||||||
Onderwijshuisvesting
Doelstelling: | |||||||||||||||||||||||||
We investeren in betaalbare, moderne, duurzame en toekomstbestendige onderwijshuisvesting. | |||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||
Resultaat: | |||||||||||||||||||||||||
Leerlingen en personeel in het primair en voortgezet onderwijs leren en werken in gebouwen die bijdragen aan leer- en werkprestaties. De gemeente levert een bijdrage aan duurzame, inspirerende en functionele schoolgebouwen. | |||||||||||||||||||||||||
Actie: | |||||||||||||||||||||||||
• | Nieuwbouw van basisschool IKC Sint Nyk en de ‘Quick wins’; projecten basisschool Bloei in Terherne & Basisschool De Klinkert in Sloten | ||||||||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
• | Wij voeren voortdurend overleg (OOGO) met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties. | ||||||||||||||||||||||||
