Paragrafen

Paragraaf Financiering

Wij willen de benodigde externe financiering zo beperkt mogelijk te houden door primair de beschikbare interne liquiditeiten te gebruiken. Als we aanvullend gebruik moeten maken van externe financiering, dan trekken we deze tegen zo laag mogelijke kosten aan. Daarbij maken zo veel mogelijk gebruik van kortlopende financieringen, omdat de rente voor kortlopende financiering normaliter lager is dan de rente voor langlopende financieringen. De ontwikkeling van de rentetarieven volgen we nauwlettend. Bij het afsluiten van leningen houden we rekening met de, in de uitvoeringsregeling Financiering decentrale overheden vastgestelde, kasgeldlimiet en renterisiconorm.

Leningenportefeuille
Onze leningenportefeuille laat een divers beeld zien. Alle leningen zijn aangetrokken met een vast rentepercentage gedurende de gehele looptijd en luiden uitsluitend in euro’s.

Het verloop van de huidige leningenportefeuille is als volgt:

Bedragen x € 1.000

Jaartal

Boekwaarde
1 januari

Aflossing

Opname

Rentelast

Gemiddeld rentepercentage

2026

56.756.667

-2.091.667

20.000.000

1.795.308

3,16%

2027

74.665.000

-2.091.667

-

1.907.146

2,55%

2028

72.573.333

-11.991.667

10.000.000

1.899.805

2,62%

2029

70.581.667

-11.871.667

10.000.000

2.066.234

2,93%

De aflossingen zijn aflossingen op annuïtaire, lineaire en fixe leningen. Voor het aflossen van fixe-leningen sluiten we normaliter een nieuwe lening af. Overige aflossingen worden niet direct geherfinancierd. Wij verwachten in 2026 een 2 nieuwe geldleningen te moeten afsluiten. De opnames in 2028 en 2029 betreffen herfinancieringen van fixe leningen. Bij de berekening van de rentelast zijn we uitgegaan van een rente van 3,5%.

Renterisiconorm
De renterisiconorm betreft dat deel van de langlopende financieringsbehoefte dat maximaal per jaar aan schuldvernieuwing onderhevig is in de vorm van aflossingen en renteherziening. Het doel van de renterisiconorm is het risico bij herfinanciering te beheersen.

In de wet Financiering decentrale overheden is de renterisiconorm bepaald op 20% van de begrotingsomvang en bedraagt € 38,6 miljoen voor 2026. Het totaal van de aflossingen 2026 bedraagt op basis van de huidige langlopende geldleningen € 2,1 miljoen, waarmee wij ruim binnen de renterisiconorm blijven. Ook de jaren daarna blijven we ruimschoots onder deze norm. Zie hiervoor bovenstaande tabel huidige leningenportefeuille.

Rentevisie
De beleid van de ECB voor 2026 is gericht op het verlagen van de rente om de economie te ondersteunen, met als doel de inflatie naar het streefdoel van 2% te brengen. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft al meerdere renteverlagingen doorgevoerd en overweegt verdere stappen.
Voor 2026 is de verwachting dat de ECB haar rente mogelijk verder verlaagt, maar er is ook ruimte voor verhogingen. Sommige analisten voorspellen een renteverhoging van 0,5% in de tweede helft van 2026, als de inflatie weer stijgt door hogere overheidsuitgaven. (Diverse bronnen via ChatGPT)

Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet is de limiet voor de toegestane omvang van de netto vlottende schuld (kort geld). Bij overschrijding van deze limiet kan de gemeente door de toezichthouder verplicht worden om een langlopende lening aan te trekken. Daarnaast kan de toezichthouder bepalen dat voor het aantrekken van kortlopende financieringen vooraf toestemming is vereist. Een overschrijding is gedurende maximaal 3 achtereenvolgende kwartalen toegestaan.

In de wet Financiering decentrale overheden is de kasgeldlimiet bepaald op 8,5% van het begrotingstotaal en komt daarmee op € 16,4 miljoen voor 2026. In de jaarrekening rapporteren we over de werkelijke omvang van de netto vlottende schuld (kort geld).

Liquiditeitenplanning
De liquiditeitenplanning laat voor de komende begrotingsperiode het volgende beeld zien.

In bovenstaande liquiditeitenplanning is rekening gehouden met de investeringen die beschikbaar zijn gesteld in deze Programmabegroting 2026. Ook is er rekening gehouden met 2 nieuwe geldleningen in 2026 en de herfinanciering van fixe leningen in 2028 en 2029 zoals hiervoor genoemd. Uit de liquiditeitenplanning blijkt dat we vanaf 2028 nog meer nieuwe langlopende geldleningen af moeten sluiten. We hebben hier echter nog geen rekening mee gehouden in de begroting omdat in de praktijk blijkt dat projecten vaak uitgesteld worden.

De liquiditeitenplanning laat uitsluitend de financieringsbehoefte zien. Het laat niet zien in hoeverre het verantwoord is nog nieuwe langlopende geldleningen af te sluiten. Hiervoor is de Netto Schuldquote een betere graadmeter. De Netto Schuldquote is nog laag in vergelijking met de normen. De berekening en de normering hiervan vindt u terug in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing onder het kopje Kengetallen.

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 08:04:18 met de export van 09/11/2025 07:54:08