Context en achtergrond
Het totale areaal is als volgt samengesteld:
Omschrijving | Eenheden |
|---|---|
Vaarwegen | 74 km |
Lengte vaarwegen in baggerbeheer | 25 km |
Lengte oeverconstructies vaarwegen | 29 km |
Lengte geulen IJsselmeerwater | 6 km |
Passantenhavens | 5 stuks |
Kleine havens | 10 stuks |
Verhuurde ligoevers | 20 stuks |
Kaderstellende beleidsnota's
In 2015 is de beleidsnotitie service gericht passantenhavenbeheer door het college vastgesteld. Hierbij is gekozen voor maatwerk. In januari 2017 is een notitie “Uitwerking service gericht passantenhavenbeheer” door het college vastgesteld. In deze notitie zijn maatregelen omschreven. Dit ter bevordering van service gericht passantenhavenbeheer.
- Beleid vaarwegen
Dit is vastgelegd in het Meerjarenplan oeverconstructies vaarwegen 2025 – 2029 en het Meerjarenplan beheer vaarwegen 2024 – 2027.
Financiële structuur
Baggeren vaarwegen
De dagelijkse kosten voor onderzoek en klein baggeronderhoud wordt gedekt vanuit de begroting. Daarnaast is er sprake van een voorziening baggeren vaarwegen ter dekking van het groot baggeronderhoud. De jaarlijkse onttrekking vanuit de voorziening vindt plaats conform de vooraf opgestelde en door het college geaccordeerde jaarplannen.
Wat willen we bereiken?
Wij willen bereiken dat ons areaal van vaarwegen (baggeren, oeverconstructies en steigers) in goede staat verkeert en dat onze passantenhavens op een goede manier beheerd kunnen worden.
Wat gaan we daarvoor doen?
- Wij baggeren onze vaarwegen conform de afspraken in het meerjarenplan baggeren.
- Wij vervangen de oeverconstructies conform het meerjarenplan oeverconstructies vaarwegen.
Trends en ontwikkelingen
De belangrijkste doelgroep vergrijst en het botenbestand in Nederland wordt steeds ouder.
