Paragrafen

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Context en achtergrond
Het totale areaal wegen is als volgt samengesteld:

Omschrijving

Eenheden

Asfalt (m2)

2.408.000

Beton (m2)

123.953

Elementen (m2)

2.163.404

Halfverharding (m2)

155.704

Onverhard (m2)

19.726

Bermen (ha)

446

Wegen (km)

739

Fietspaden (km)

110

Bij wegen is, zoals bij alle kapitaalgoederen in het openbare gebied, sprake van een levensduur. Bij het onderhoud maken we onderscheid in dagelijks, klein en groot onderhoud. Dagelijks en klein onderhoud is ondergebracht bij de buitendienst, en voeren we uit via de begrotingsbudgetten. Het onderhoud wordt ingepland op basis van meldingen en werkzaamheden voortkomende uit het jaarplan wegen. Het grootschalig onderhoud voeren we middels een jaarplan uit, waarbij maatregelen zijn gericht op het verlengen van de levensduur.

De jaarplannen worden opgesteld op basis van de tweejaarlijkse inspecties volgens de CROW methode (landelijk kennisplatform voor infrastructuur, verkeer en vervoer en openbare ruimte). Eventueel worden deze inspecties uitgebreid met nadere inspecties en onderzoeken. Samen met andere thema's zoals groen, riolering en initiatieven van derden worden de projecten integraal opgepakt.

Onkruidbestrijding op verharding
De onderhoudsniveau ’s voor onkruidbestrijding op verharding is vastgesteld op B-kwaliteit voor de openbare ruimte en A-Kwaliteit voor de begraafplaatsen.

Kaderstellende beleidsnota's
Eind 2024 is het beleidsplan verlopen en de verwachting is dat het nieuwe beleidsplan eind 2025 wordt vastgesteld.

Financiële structuur
Het dagelijks onderhoud van wegen vindt plaats vanuit de reguliere budgetten. Voor vervanging van wegen vragen we jaarlijks geld aan bij de perspectiefnota. Daarnaast is er sprake van een voorziening, waar vanuit de dekking plaatsvindt van het groot onderhoud. De jaarlijkse onttrekking vanuit de voorziening vindt plaats conform de vooraf opgestelde en door het college geaccordeerde jaarplannen.

Wat willen we bereiken?
Wij investeren in technisch sterke wegen (CROW niveau Basis) en een gemiddelde verzorgende staat.  Gedifferentieerd onderhoud vertaalt zich in verschil per gebied of functie van de weg waarbij B staat voor Basis, L voor Laag en H voor een hoog niveau.

Wat gaan we daarvoor doen?

  • De wegen, fiets- en voetpaden worden onderhouden conform het vastgestelde beleidsplan wegbeheer;
  • Wij blijven ons inzetten op het verduurzamen van het areaal. Met name door te investeren in de vervanging van fietspaden naar betonfietspaden en het toepassen van circulaire grondstoffen.

Trends en ontwikkelingen
In de gebieden met veen in de ondergrond daalt het onderhoudsniveau sneller door droogteschade. We moeten vaker groot onderhoud uitvoeren en eerder vervangen. Ook is een meer duurzame fundering van de wegen vereist. We zien langs de wegen steeds meer het verzakken van bermen en wortelopdruk van bomen. Deze aspecten hebben te maken met een matige opbouw in de ondergrond, beperkte groeiruimte van bomen. Het steeds grotere en zwaardere verkeer op de buitenwegen zorgt voor veel rand- en bermschade. Deze problematiek lossen we projectmatig op door de wegfundering en bermen te verstevigen. Vanuit klimaatadaptatie en Operatie Steenbreek verwijderen we waar mogelijk verharding en passen we groen parkeren toe.

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 08:04:18 met de export van 09/11/2025 07:54:08