Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Om de risico's van Gemeente de Fryske Marren in kaart te brengen is in samenwerking met de teams een risicoprofiel opgesteld. In het onderstaande overzicht wordt echter alleen het aantal risico's gepresenteerd met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit met een maximum van 20.

bedrag x € 1.000

Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's

Risico-nummer

Risico

Kans

Maximaal financieel gevolg

Invloed

Beheersmaatregelen

R140

Open einde regelingen Sociaal Domein

70%

3.000

16.85%

Betere monitoring (eigen organisatie en landelijke ontwikkelingen)

R98

Elektriciteitsnetwerk

70%

1.500

8.46%

Tijdig aanmelden van nieuwe plannen bij netbeheerder. En er is een actieplan met 11 maatregelen opgesteld om het net in Friesland te ontlasten.

R112

Toename demonstraties, spanningen en opstoten/rellen

75%

1.000

6.07%

Tijdelijke beheersmaatregel is beroep op tijdelijke handhavers en compensatieregelingen vanuit het rijk. Bij pieken specifiek extra inhuren. Daar waar noodzakelijk is het inzetten van cameratoezicht van bestuur en/of het inzetten van particuliere beveiliging.

Er is in een eerder stadium ruimte gecreëerd voor een uitbreiding van het aantal BOA’s, met het oog op een grotere behoefte rondom inzet op toezicht en handhaving en de verschuiving van taken en verantwoordelijkheden richting Gemeente. De invulling hiervan staat echter onder druk, het is erg lastig om de formatie op peil te houden.

R104

Rampen en crisis (GRIP 4).

20%

3.500

5.59%

Afronden van het crisisplan. Opleiden en trainen van betrokken crisismedewerkers. De crisisorganisatie is volledig ge-update en wordt structureel onderhouden. Dit zijn risico beperkende maatregelen, preventief kan dit niet beheerst worden.

R135

Extreme inflatie

50%

1.000

4.05%

Bij stijgende prijzen door het uitstellen van grote projecten hebben we de mogelijkheid om bij de P&C-producten extra budget aan te vragen.

R113

Onvoldoende capaciteit uitvoeringsprogramma woningbouw

50%

1.000

4.03%

Inhuur van externen. Vinger aan de pols houden, regie houden/monitoren van de woningbouw door middel van dashboard. Meer plannen dan het uiteindelijke doel.

R148

Algemene uitkering

50%

1.000

4.00%

Meerdere keren per jaar monitoren bij de circulaires. 5 jaar vooruit kijken. Beleid (nieuw) hierop aanpassen.

R143

Meerjarige majeure projecten

90%

500

3.63%

Continue monitoring en indien nodig bijstellen.

R136

Krappe arbeidsmarkt

50%

750

3.02%

Actualiseren strategische personeelsplanning, specifiek inhuren.

R139

Ontwikkelen nieuw warmtenet (Stikstof PFAS)

75%

500

3.02%

Informatie ophalen bij externe partijen. Kennis en deskundigheid in huis halen.

R138

Klimaatverandering (Overstromingen, laag grondwaterpeil, letselschade en schade aan gebouwen).

90%

300

2.17%

Bermen aanvullen, herstellen straatwerk, Frezen/schuren wortelopdruk in asfalt/wegen, Verzakkingen asfalteren bakfrezen, toepassen van verkeersmaatregelen.

R130

Inbraak IT-systemen

50%

500

2.02%

Periodiek actualiseren actieplan informatieveiligheid. Nulmeting uitvoeren voor BIO-cyclus.

R142

BTW Compensatiefonds. Hoge fluctuaties in de aanspraak op de compensatiefonds

50%

500

2.01%

Meerdere momenten per jaar bijstellen (circulaires).

R115

Onvoldoende capaciteit en Klimaatverandering (Verzakking wegen, bermen en kunstwerken).

75%

300

1.80%

Onderhoud prioriteren op kwaliteitsniveau, grondwaterstanden monitoren.

R132

Toename ziektes en plagen in groen en water

60%

350

1.68%

Verhogen van de bio-diversiteit: zorgen voor meer insecten die natuurlijke bestrijding leveren. Strategische communicatie met inwoners. Werkzaamheden verrichten om soorten uit het water te halen, actualiseren van beheerplan.

R105

Rampen en crisis (GRIP 3) (gemeentegrens overschrijdend)

10%

2.000

1.63%

Actualiseren van het crisisplan. Dit is nu onderhanden. Opleiden en trainen van betrokken crisismedewerkers (van GRIP 1 tot en met GRIP 4). De crisisorganisatie is volledig ge-update en wordt structureel onderhouden.

R72

AB-besluiten met grote financiele gevolgen verbonden partijen (openeinde regeling)

50%

400

1.61%

Beoordelen voorstellen verbonden partijen en polsen andere gemeenten (ambtelijk en bestuurlijk vooroverleg)

R88

Onvoldoende kavels verkopen (woningbouw)

10%

2.000

1.59%

De uitvoering van het uitvoeringsagenda volkshuisvestingprogramma De Fryske Marren 2024-2028. Slim programmeren.

R40

Systemen of data (deels) niet beschikbaar door onbevoegde toegang

25%

750

1.51%

In de organisatie structureel bewustwording creëren met behulp van software. Nieuwe medewerkers ontvangen bij indiensttreding een basiscursus informatiebeveiliging en privacy. Inzetten van detectie en response software. Leveranciers structureel beoordelen. Periodiek actualiseren van Actieplan Informatieveiligheid. Daarnaast de BIO-actielijst met beheersmaatregelen actueel houden en laten vaststellen door de Directie. Rapporteren over de voortgang aan de Directie gaat conform de P&C cyclus.

Onder de kolom invloed wordt verstaan: de invloed van het risico op het benodigde weerstandsvermogen. Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Onderstaande figuur en de bijbehorende tabel tonen de resultaten van de risicosimulatie.
Uit de grafiek en de bijbehorende tabel volgt dat 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een bedrag van afgerond € 8.600.000 (benodigd weerstandscapaciteit).

Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages

Percentage

Bedrag

5%

€ 3.474.491

10%

€ 3.977.487

15%

€ 4.336.385

20%

€ 4.630.511

25%

€ 4.894.514

30%

€ 5.150.064

35%

€ 5.393.596

40%

€ 5.622.536

45%

€ 5.851.625

50%

€ 6.081.016

55%

€ 6.317.846

60%

€ 6.559.212

65%

€ 6.815.184

70%

€ 7.082.635

75%

€ 7.365.987

80%

€ 7.695.847

85%

€ 8.095.245

90%

€ 8.593.384

95%

€ 9.383.644

Nieuwe ontwikkelingen
Het is belangrijk om ook nieuwe risico’s in beeld te brengen. Daarom houden we scherp alle nieuwe ontwikkelingen in de gaten. Hieronder een overzicht van wat er in 2026 gaat spelen.

Wethouderspensioenen
Per 1 januari 2028 zullen de wethouderspensioenen overgaan naar het nieuwe pensioenstelsel. Dat betekent dat alle pensioenrechten van al onze (oud-)wethouders overgeheveld moeten worden naar een pensioenfonds. Bij overgang naar een pensioenfonds zal een kapitaal overgeheveld worden. Er is nog niet bekend hoe dit kapitaal berekend wordt en of dit aansluit bij onze voorziening. Dit kan (fors) hoger of (fors) lager zijn dan onze huidige voorziening. Op dit moment loopt er een onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken naar de overdrachtswaarde. We hopen in 2026 meer inzicht te hebben of onze voorziening toereikend is.

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2025 08:04:18 met de export van 09/11/2025 07:54:08