Om de risico's van Gemeente de Fryske Marren in kaart te brengen is in samenwerking met de teams een risicoprofiel opgesteld. In het onderstaande overzicht wordt echter alleen het aantal risico's gepresenteerd met de hoogste bijdrage aan de berekening van de benodigde weerstandscapaciteit met een maximum van 20.
bedrag x € 1.000 | |||||
Tabel 1: Belangrijkste financiële risico's | |||||
Risico-nummer | Risico | Kans | Maximaal financieel gevolg | Invloed | Beheersmaatregelen |
|---|---|---|---|---|---|
R140 | Open einde regelingen Sociaal Domein | 70% | 3.000 | 16.85% | Betere monitoring (eigen organisatie en landelijke ontwikkelingen) |
R98 | Elektriciteitsnetwerk | 70% | 1.500 | 8.46% | Tijdig aanmelden van nieuwe plannen bij netbeheerder. En er is een actieplan met 11 maatregelen opgesteld om het net in Friesland te ontlasten. |
R112 | Toename demonstraties, spanningen en opstoten/rellen | 75% | 1.000 | 6.07% | Tijdelijke beheersmaatregel is beroep op tijdelijke handhavers en compensatieregelingen vanuit het rijk. Bij pieken specifiek extra inhuren. Daar waar noodzakelijk is het inzetten van cameratoezicht van bestuur en/of het inzetten van particuliere beveiliging. |
R104 | Rampen en crisis (GRIP 4). | 20% | 3.500 | 5.59% | Afronden van het crisisplan. Opleiden en trainen van betrokken crisismedewerkers. De crisisorganisatie is volledig ge-update en wordt structureel onderhouden. Dit zijn risico beperkende maatregelen, preventief kan dit niet beheerst worden. |
R135 | Extreme inflatie | 50% | 1.000 | 4.05% | Bij stijgende prijzen door het uitstellen van grote projecten hebben we de mogelijkheid om bij de P&C-producten extra budget aan te vragen. |
R113 | Onvoldoende capaciteit uitvoeringsprogramma woningbouw | 50% | 1.000 | 4.03% | Inhuur van externen. Vinger aan de pols houden, regie houden/monitoren van de woningbouw door middel van dashboard. Meer plannen dan het uiteindelijke doel. |
R148 | Algemene uitkering | 50% | 1.000 | 4.00% | Meerdere keren per jaar monitoren bij de circulaires. 5 jaar vooruit kijken. Beleid (nieuw) hierop aanpassen. |
R143 | Meerjarige majeure projecten | 90% | 500 | 3.63% | Continue monitoring en indien nodig bijstellen. |
R136 | Krappe arbeidsmarkt | 50% | 750 | 3.02% | Actualiseren strategische personeelsplanning, specifiek inhuren. |
R139 | Ontwikkelen nieuw warmtenet (Stikstof PFAS) | 75% | 500 | 3.02% | Informatie ophalen bij externe partijen. Kennis en deskundigheid in huis halen. |
R138 | Klimaatverandering (Overstromingen, laag grondwaterpeil, letselschade en schade aan gebouwen). | 90% | 300 | 2.17% | Bermen aanvullen, herstellen straatwerk, Frezen/schuren wortelopdruk in asfalt/wegen, Verzakkingen asfalteren bakfrezen, toepassen van verkeersmaatregelen. |
R130 | Inbraak IT-systemen | 50% | 500 | 2.02% | Periodiek actualiseren actieplan informatieveiligheid. Nulmeting uitvoeren voor BIO-cyclus. |
R142 | BTW Compensatiefonds. Hoge fluctuaties in de aanspraak op de compensatiefonds | 50% | 500 | 2.01% | Meerdere momenten per jaar bijstellen (circulaires). |
R115 | Onvoldoende capaciteit en Klimaatverandering (Verzakking wegen, bermen en kunstwerken). | 75% | 300 | 1.80% | Onderhoud prioriteren op kwaliteitsniveau, grondwaterstanden monitoren. |
R132 | Toename ziektes en plagen in groen en water | 60% | 350 | 1.68% | Verhogen van de bio-diversiteit: zorgen voor meer insecten die natuurlijke bestrijding leveren. Strategische communicatie met inwoners. Werkzaamheden verrichten om soorten uit het water te halen, actualiseren van beheerplan. |
R105 | Rampen en crisis (GRIP 3) (gemeentegrens overschrijdend) | 10% | 2.000 | 1.63% | Actualiseren van het crisisplan. Dit is nu onderhanden. Opleiden en trainen van betrokken crisismedewerkers (van GRIP 1 tot en met GRIP 4). De crisisorganisatie is volledig ge-update en wordt structureel onderhouden. |
R72 | AB-besluiten met grote financiele gevolgen verbonden partijen (openeinde regeling) | 50% | 400 | 1.61% | Beoordelen voorstellen verbonden partijen en polsen andere gemeenten (ambtelijk en bestuurlijk vooroverleg) |
R88 | Onvoldoende kavels verkopen (woningbouw) | 10% | 2.000 | 1.59% | De uitvoering van het uitvoeringsagenda volkshuisvestingprogramma De Fryske Marren 2024-2028. Slim programmeren. |
R40 | Systemen of data (deels) niet beschikbaar door onbevoegde toegang | 25% | 750 | 1.51% | In de organisatie structureel bewustwording creëren met behulp van software. Nieuwe medewerkers ontvangen bij indiensttreding een basiscursus informatiebeveiliging en privacy. Inzetten van detectie en response software. Leveranciers structureel beoordelen. Periodiek actualiseren van Actieplan Informatieveiligheid. Daarnaast de BIO-actielijst met beheersmaatregelen actueel houden en laten vaststellen door de Directie. Rapporteren over de voortgang aan de Directie gaat conform de P&C cyclus. |
Onder de kolom invloed wordt verstaan: de invloed van het risico op het benodigde weerstandsvermogen. Op basis van de ingevoerde risico's is een risicosimulatie uitgevoerd. De risicosimulatie wordt toegepast omdat het reserveren van het maximale bedrag ongewenst is. De risico's zullen immers niet allemaal tegelijk en in hun maximale omvang optreden. Onderstaande figuur en de bijbehorende tabel tonen de resultaten van de risicosimulatie.
Uit de grafiek en de bijbehorende tabel volgt dat 90% zeker is dat alle risico's kunnen worden afgedekt met een bedrag van afgerond € 8.600.000 (benodigd weerstandscapaciteit).

Benodigde weerstandscapaciteit bij verschillende zekerheidspercentages | |
Percentage | Bedrag |
|---|---|
5% | € 3.474.491 |
10% | € 3.977.487 |
15% | € 4.336.385 |
20% | € 4.630.511 |
25% | € 4.894.514 |
30% | € 5.150.064 |
35% | € 5.393.596 |
40% | € 5.622.536 |
45% | € 5.851.625 |
50% | € 6.081.016 |
55% | € 6.317.846 |
60% | € 6.559.212 |
65% | € 6.815.184 |
70% | € 7.082.635 |
75% | € 7.365.987 |
80% | € 7.695.847 |
85% | € 8.095.245 |
90% | € 8.593.384 |
95% | € 9.383.644 |
Nieuwe ontwikkelingen
Het is belangrijk om ook nieuwe risico’s in beeld te brengen. Daarom houden we scherp alle nieuwe ontwikkelingen in de gaten. Hieronder een overzicht van wat er in 2026 gaat spelen.
Wethouderspensioenen
Per 1 januari 2028 zullen de wethouderspensioenen overgaan naar het nieuwe pensioenstelsel. Dat betekent dat alle pensioenrechten van al onze (oud-)wethouders overgeheveld moeten worden naar een pensioenfonds. Bij overgang naar een pensioenfonds zal een kapitaal overgeheveld worden. Er is nog niet bekend hoe dit kapitaal berekend wordt en of dit aansluit bij onze voorziening. Dit kan (fors) hoger of (fors) lager zijn dan onze huidige voorziening. Op dit moment loopt er een onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken naar de overdrachtswaarde. We hopen in 2026 meer inzicht te hebben of onze voorziening toereikend is.
